Hey Google! Wat is voetbal?

Hoofdklasse (2e fase) A

25 november 2023 11:15

S.J. Peters

Sportpark De Munsterman
Munstermanstraat 2
7064KA
SILVOLDE
tel. 0315-325512

Zaterdag 25 november, opnieuw een natte koude dag waarbij de JO14-1 het vandaag op
mocht nemen tegen ESA JO14-1. Een tegenstander dat net als ons 7 punten had gehaald en lekker meedoet in de hoofdklasse.

Met opnieuw een vrijwel fitte selectie begonnen we aan de wedstrijd. Zoals vaak gaat het spel aardig op en neer. Bij ESA valt op dat ze een aantal individueel goed spelers hebben. Een boomlange en sterke spits en een erg bewegelijke snelle nummer 10.

Een fantastische uitdaging waar vandaag mee om moest worden gegaan. Van tevoren
hadden we al een klein beetje informatie over de tegenstanders. Het is dan altijd leuk om daar een beetje op in te spelen. Trainers die zeggen; je moet vooral je eigen spel spelen zijn geen winnaars.

Steyn Pennings, die terugkomt van een lange blessure stond daarom centraal achterin, Julian maakte het centrale duo compleet en Siem en Kay speelden op de backs. Ze hadden in de eerste helft de handen vol aan de bewegelijke en snelle aanvallers. Steyn speelde geweldig en zorgde in de duels dat hij ontzettend vaak de winnaar was. Kay won vrijwel elk duel, met zijn passie en inzet is hij de laatste weken een belangrijke kracht achterin.

Na een aantal mogelijkheden heen en weer was het Joes die met een snelle vrije trap, Tahsin 1 op 1 met de keeper kon zetten. Tahsin faalde niet en schoot de bal netjes binnen, 1-0! Tot de rust ging het spel op en neer. Eyup creëerde zelf een aantal kansen maar was in de afronding slordig en keek niet goed om zich heen. ESA wilde voor rust nog gelijk maken en begon behoorlijk aan te dringen. Met een aantal goede verdedigende acties dachten we goed weg te kunnen. Terwijl er al 4 minuten te veel waren gespeeld gaf de scheidsrechter nog een (terechte) vrije trap. Deze werd verwerkt tot hoekschop. Ook daar had de scheidsrechter nog even zin in en helaas uit deze bal scoorde ESA voor rust nog de 1-1.

Direct na het doelpunt floot hij af. Leermoment voor ons: het is pas klaar als de scheids voor het laatst gefloten heeft.
In de rust was er een opgewekt sfeertje. Hierin zijn we echt gegroeid. In plaats van
ontzettend te balen door de late tegentreffer, keken we naar de mogelijkheden die er liggen in de tweede helft. De bijdrage van een aantal spelers in de kleedkamer waaronder Jasper, Julian, Mick en Fenn is hierin erg belangrijk.

Vol goede moet gingen we de tweede helft in. Een aantal kleine omzettingen, waaronder
Eyup naar het middenveld halen en Jasper hangend op rechtsbuiten leek goed uit te pakken. We hadden meer balbezit en we kwamen tot een aantal kansen waarbij de OOH’s en AAH’s flink te horen waren vanaf de tribune.
Na gepruts en te lang pingelen voorin kon ESA de bal veroveren en snel vooruit spelen. Een klein momentje van onoplettendheid centraal achterin zorgde voor de 1-2 voor ESA.

De snelle spits rondde goed af.

Hoofd omhoog, doorgaan! We beleven drukken en kansen creëren. Veeluit vanuit de lange bal waarbij we ontzettend vaak de tweede bal kunnen winnen. Meermaals werd ons na de wedstrijd gezeged ‘’jullie moeten meer voetballen’’. Maar was is voetbal nou eigenlijk. Probeer dit eens: Hey Google, wat is voetbal? Of voor de i Phone bezitters: Hi Siri, wat is voetbal. Dan krijg je onderstaand te lezen of horen: Voetbal is een wereldwijd populaire balsport waarbij twee ploegen de bal in het doel van de tegenstander te krijgen. Laat dit ons nou vandaag eens vaker gelukt zijn dan de tegenstander. Na twee keer een teleurstelling (vlak voor rust de 1-1 en op de counter een 1-2 tegen) gaven we niet op.

Tahsin kon binnen de 16 meter de bal binnen schieten, 2-2. En niet veel later kon Fenn, na goed vrijlopen zelfs de 3-2 tegen de touwen knallen! Het was weer erg mooi om te zien. 13 spelers die samen alles geven en wat wij in de rust als staf tegen het team zeiden: DE TEGENSTANDER IS INDIVIDUEEL BETER, WIJ ZIJN ALS TEAM BETER. DAARDOOR GAAN WIJ HIER VANDAAG WINNEN.

En wat hebben ze het weer mooi laten zien. En wat is nou voetbal voor ons? Samen zorgen dat je met z’n allen hetzelfde doel hebt. Samen verdedigen en samen aanvallen en als dat met een lange bal moet? Prima! Kan het via het middenveld, ook top!
Volgende week spelen we weer thuis. Dit keer tegen Arnhemse Boys Schuytgraaf. Om 11.15 uur in Terborg. Tot dan.